Žákovský parlament

Školní sbírka na pomoc dětem postiženým válkou na Ukrajině

Vážení rodiče a přátelé školy, 
také naše škola se rozhodla připojit k akcím na podporu lidem postiženým válkou na Ukrajině. Jak by tato pomoc měla vypadat, se rozhodovalo minulý týden na mimořádném jednání žákovského parlamentu pod vedením učitelky Ing. Jarmily Halamíčkové. Tohoto jednání jsem se zúčastnila, abychom společně vymysleli způsob naší podpory.  

Z jednání žákovského parlamentu, ve kterém jsou zastoupeni žáci od páté do deváté třídy, vzešlo hned několik nápadů, z nichž některé byly odloženy na pozdější dobu. Náš plán totiž vycházel především z aktuální situace a současných potřeb. Abychom se ujistili, jak můžeme nejvíce pomoci, navázali jsme rovněž komunikaci s organizacemi, které se v našem regionu zabývají humanitární pomocí Ukrajině.  

Hned na začátku jsme si s dětmi ujasnili, že cesta podpory může být dvojí: morální a hmotná, respektive finanční. První nápad, vyvěšení ukrajinské vlajky, jsme nakonec přetavili do myšlenky vyvěšení mnoha modro-žlutých vlajek do všech oken ve třídách.  „Tyto barvy symbolizují to, co je pro Ukrajinu typické – žlutá obilná pole a modrou oblohu nad nimi,“ poznamenal na jednání parlamentu Josef Mičulka, který zastupuje VII. třídu. 

Kromě toho jsme se dohodli na finanční sbírce, která by se měla uskutečnit ve středu 9. března 2022. Pro sbírku vymyslel název Jakub Buzek, rovněž žák VII. třídy. Ponese název Děti dětem, neboť jsme se dohodli, že získané finanční prostředky zašleme buď přímo některé z regionálních organizací, které se zaměřují na pomoc dětem postiženým válkou, nebo nakoupíme to, co bude zrovna potřeba a co bude směřovat opět k dětem. 

Plakát pro sbírku vytvořil zástupce VIII. B třídy František Špaček. Žáci parlamentu jej vyvěsili v prostorách školy, obešli s ním jednotlivé třídy a při tom představili náš záměr, a to získání finančních prostředků na pomoc dětem z Ukrajiny. 

Sbírka proběhne nejenom v základní škole, kde budou moci žáci i pracovníci přispět během přestávek mezi vyučovacími hodinami, ale také v mateřské škole, kde žáci žákovského parlamentu osloví rodiče, kteří vodí své děti ráno do školky. Dohodli jsme se na minimální částce příspěvku ve výši 20 Kč. Jak poznamenal předseda žákovského parlamentu, zástupce IX. třídy Pavel Zeman: „Tato částka určitě není vysoká. Každý z nás si pro dobrou věc určitě dokáže odpustit například jedny brambůrky.“ Za tento finanční obnos získá každý přispěvatel bikolóru v modré a žluté k připnutí na bundu či mikinu nebo kamínky pomalované těmito dvěma barvami, které nachystaly děti ve školní družince. 

Středa bude rovněž ve znamení modré a žluté. Žáci žákovského parlamentu vyzvali spolužáky a pracovníky školy, aby tento den přišli symbolicky do školy v těchto barvách nebo aby zvolili alespoň drobný doplněk v modré a žluté barvě – stuhu do vlasů, šátek kolem krku, cokoli dle vlastní fantazie. Kdo nebude mít nic v těchto barvách doma, snadno získá takový doplněk v podobě zakoupené bikolóry. 

Symbolicky nás podpoří i pracovnice školní jídelny. Středeční oběd se ponese ve znamení ukrajinské gastronomie. Na svačinku si dáme pampušky s česnekem a na oběd si mohou strávníci vybrat bitky po ukrajinsku, brambory a salát Viněgret, nebo guláš po volyňsku. Ukázku dalších příkladů ukrajinských jídel je možné si prohlédnout ve cvičné kuchyňce, kde ji pro děti i pracovníky připravila se svými žáky učitelka vaření Mgr. Monika Čempel.

Dovolte, abych zde ještě sdílela jeden užitečný materiál, který školy obdržely jako metodickou podporu v těchto nelehkých časech. Za sebe mohu říci, že válečný konflikt je v těchto dnech velkým tématem dětských debat i o přestávkách. Ve škole se snažíme dětem vše pravdivě a přiměřeně věku vysvětlovat, zároveň je však informacemi nepřehlcovat a v žádném případě neděsit. Věřím, že stejný přístup volíte i Vy, jejich rodiče. My, učitelé, vnímáme jako nejohroženější skupinu dětí, se kterou o tomto problému nikdo nemluví: tyto děti tápou, sbírají informace od kamarádů, případně na sociálních sítích, a zároveň mají největší obavy z případného ohrožení.  

Závěrem bych chtěla podotknout, že veškerá naše aktivita na podporu ukrajinských dětí, včetně sbírky, je dobrovolná. Věřím, že mnoho z Vás se již do některé z forem podpory zapojilo, přesto budeme rádi, když alespoň symbolicky podpoříte své děti, které se takto mohou naučit nebýt lhostejnými k osudu jiných lidí. O celkové vybrané částce Vás budeme informovat, stejně jako o způsobu, jak jsme s financemi naložili. Věřím rovněž, že se nejedná o poslední podporující akci pro děti postižené válkou. Na jednání žákovského parlamentu padaly i další návrhy, kterými bychom mohli v budoucnu pomoci dětem, které najdou v naší zemi útočiště před válečným konfliktem. 

S upřímným poděkováním členům žákovského parlamentu, jeho vedoucí Jarmile Halamíčkové, žákům a pracovníkům, kteří se do naší podpůrné akce zapojili, a s přáním klidných dnů vše

Mgr. Olga Síbrtová


Seznamte se, toto je nový žákovský parlament

Tradičně počátkem školního roku byl zvolen nový žákovský parlament. „Volby proběhly v jednotlivých třídách demokratickým způsobem. Volilo se od páté třídy do deváté a žáci si zvolili mezi sebou dva zástupce za třídu. První schůzku jsme uskutečnili v září, kde se všichni zvolení seznámili s funkcí a vizemi pro školní rok 2021/2022,“ popisuje první setkání učitelka Ing. Jarmila Halamíčková, která ve škole žákovský parlament vede. 

Na začátku žákům vysvětlila jejich úlohu a činnosti, které budou vykonávat po dobu celého roku. „Děti byly tak šikovné, že rovnou vznesly první podněty ke zlepšení průběhu některých činností ve škole a zároveň se těší na některé společenské události, které se snad budou i během náročného covidového období konat,“ uzavírá své povídání o žákovském parlamentu kantorka. 

K oslavám šedesáti let od založení základní školy v Lichnově chystají žáci překvapení jak pro pedagogický sbor, tak pro své kamarády a širší veřejnost. Tak to se moc těšíme!

A nyní se můžete seznámit se členy žákovského parlamentu:

Jméno: Pavel Zeman
Věk a třída: 14 let, IX. třída
Koníčky: animace, fotbal, kreslení
Oblíbený předmět: matematika, dějepis
Funkce v ŽP: předseda a zástupce IX. třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: 
Můžu projednávat věci, které podpoří školu.
Jméno: Patrik Keller
Věk a třída: 15 let, IX. třída
Koníčky: fotbal
Oblíbený předmět: tělocvik
Funkce v ŽP: zástupce předsedy a zástupce IX. třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: 
Zvolila si mě třída a paní učitelka.
Jméno: Eva Janečková
Věk a třída: 13 let, VIII. B třída
Koníčky: Tojstoráci
Oblíbený předmět: matematika
Funkce v ŽP: zástupce VIII.B a II. B
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
Pracuji v žákovském parlamentu, protože si mě třída spolu s Frantou Špačkem vybrala. A na parlamentu se mi líbí už jen to, že ho někdo vymyslel. 😊
Jméno: František Špaček
Věk a třída: 14 let, VIII. B třída
Koníčky: hraní na počítači, programování
Oblíbený předmět: IKT, tělocvik
Funkce v ŽP: vedoucí IT sekce, zástupce VIII. B a II. B
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: 
Pracuju v parlamentu, protože mě vybrala třída a líbí se mi spolupráce a domluva v parlamentu.
Jméno: Markéta Rečková
Věk: 13 let, VIII. A třída 
Koníčky: hasičský sport, kreslení
Oblíbený předmět: výtvarka, dějepis
Funkce v ŽP: zapisovatelka, zástupce VIII.A a II. A
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
V žákovském parlamentu pracuju, protože jsem si chtěla vyzkoušet, o čem se v parlamentu rozhoduje a jaké to je.
Jméno: Natálie Sokolová
Věk a třída: 13 let, VIII. A třída
Koníčky: hasič
Oblíbený předmět: přírodopis, zeměpis
Funkce v ŽP: zástupce VIII.A a II. A
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
Nechala jsem se překecat od své kamarádky. Líbí se mi, jak spolu spolupracujeme.
Jméno: Jakub Buzek
Věk a třída: 12 let, VII. třída
Koníčky: jízda na kole a na koloběžce
Oblíbený předmět: čeština
Funkce v ŽP: zástupce VII. a IV. třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:      
V parlamentu pracuji, protože mě zvolili a nebojím se říct svůj názor. Na žákovském parlamentu se mi líbí, že se domlouváme na různých věcech, a že spolupracujeme.
Jméno: Vítězslav Zeman
Věk a třída: 12 let, VII. třída
Koníčky: jízda na koloběžce
Oblíbený předmět: tělocvik
Funkce v ŽP: zástupce VII. a IV. třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu: 
Zvolila si mě třída.
Jméno: Ema Holubová
Věk a třída: 11 let, VI.B třída
Koníčky: hasič
Oblíbený předmět: fyzika
Funkce v ŽP: zástupce VI.B a III. třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
Pracuji v žákovském parlamentu, protože mě zvolila třída a paní učitelka. Na parlamentu se mi líbí, že všechno vím jako první.
Jméno: Andrea Dobrozemská
Věk a třída: 11 let, VI.B třída
Koníčky: florbal
Oblíbený předmět: fyzika
Funkce v ŽP: zástupce VI.B a III. třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
Zvolila si mě třída.
Jméno: Dorota Kociánová
Věk a třída: 11 let, VI. A
Koníčky: jízda na koni, kreslení
Oblíbený předmět: přírodopis, tělocvik
Funkce v ŽP: zapisovatel a zástupce VI. A
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: 
Zvolila si mě třída a na žákovském parlamentě se mi líbí, jak dokážeme společně spolupracovat.
Jméno: Viktorie Pavlová
Věk a třída: 12 let, VI. A
Koníčky: hasič, tanec, koně
Oblíbený předmět: tělocvik
Funkce v ŽP: pokladník a zástupce VI. A
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí: 
Zvolila si mě třída a na žákovském parlamentě se mi líbí, jak všichni spolupracujeme.
Jméno: Tereza Kociánová
Věk a třída: 10 let, V. třída
Koníčky: bruslení, kreslení, čtení
Oblíbený předmět: tělocvik
Funkce v ŽP: zástupce V. třídy a I.třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
Zajímá mě, co se děje ve škole a chtěla bych to ovlivnit.
Jméno: Jakub Janeček
Věk a třída: 10 let, V. třída
Koníčky: hra na housle, klavír, tojstoráci
Oblíbený předmět: matematika
Funkce v ŽP: zástupce V. třídy a I.třídy
Proč pracuju v žákovském parlamentu a co se mi na něm líbí:
Pracuji v žákovském parlamentu, protože si mne vybrala třída.
Na parlamentu se mi líbí to, že můžeme vymýšlet různé aktivity a dělat školu lepší.

Poselství žákovského parlamentu: pracujeme na dálku, ale rádi bychom zase chodili do školy

Náročné koronavirové období poznamenalo také činnost žákovského parlamentu naší školy. „Ve škole jsme se stihli společně sejít jen jednou, rozdělili jsme si funkce a začali přemýšlet o tom, co vše by se mohlo v tomto školním roce podniknout. Další schůzka už proběhla v online světě, a tak to zůstalo dosud,“ uvádí učitelka Mgr. Eva Pustějovská, která žákovský parlament ve škole už druhým rokem vede. 

Jak tedy vypadaly aktivity parlamentu v tomto školním roce? „Nastavili jsme společně pravidla pro online hodiny, přemýšleli o různých možnostech našeho působení a zda nějaké vůbec jsou, když jsme nemohli chodit do školy, natož organizovat akce pro děti a veřejnost. Parlamenťáci jsou však vždy plni dobrých nápadů, a tak se rozhodli pro školu a její přátele vytvořit vánoční přání,“ popisuje kantorka nápad, který zaujal nejenom všechny ve škole, ale i širokou veřejnost. Vánoční animace totiž svým pojetím upoutala pozornost snad všech, kdo ji měli možnost zhlédnout. 

Celou akci si vzal pod patronát Pavel Zeman, zástupce osmáků a jednatel žákovského parlamentu. Projevil se nejen jako zdatný výtvarník a talentovaný animátor, ale i skvělý scenárista, režisér a organizátor. V práci mu malbou pozadí do animace pomohly i ostatní členky parlamentu: Dorota Kociánová a Ema Holubová z páté třídy, Markéta Rečková (VII. A), Eva Janečková (VII. B) a její sestra Zuzana Janečková z devítky. Velký dík si zaslouží Adéla Pustějovská z deváté třídy, která k přání nazpívala pod vedením učitele hudební výchovy MgA. Jiřího Najvara podklad. 

„Skupinová práce napříč třídami v období, kdy se žáci nemohou s žáky jiných tříd ani potkat, není lehká záležitost. Období rotační výuky holkám alespoň umožnilo po etapách přinést do školy své obrazy, aby se mohly dostat k Pavlovi, který už mezitím připravil obrovskou spoustu malinkatých částí postaviček. Ty pak prostřednictvím fotek a animačního programu rozpohyboval a oživil,“ popisuje spolupráci dětí Eva Pustějovská a dodává: „Když jsem viděla tu řadu asi dvaceti párů nožiček v různých pozicích, uvědomila jsem si, o jak náročný projekt jde. Všechna tato práce by však nikdy nedošla k úspěšnému konci, pokud by na jejím začátku nevznikl kvalitní námět. Pavel vymyslel milý příběh, který v této době zrcadlí myšlenky a pocity asi většiny dětí i dospělých: kdy už to všechno skončí a budeme moci žít jako dřív?“

Práce žákovského parlamentu se dostala na veřejnost přes ředitelku školy. Té zaslali žáci přáníčko jako první. „Otevřela jsem jej ve škole těsně před poradou všech pedagogů, která probíhala v pozdně odpoledních hodinách. Když jsem animované dílko poprvé zhlédla, doslova se mi zatajil dech. Ve škole už snad nikdo nebyl, ale video jsem mohla sdílet hned na online poradě s kolegy. A následně se všemi přáteli školy, partnery a na internetových stránkách školy,“ popisuje ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová. „Zajímavé bylo, že se ke mně v průběhu tvorby přání nedostala žádná zpráva, a tak pro mě bylo opravdovým překvapením. Až teprve pak jsem se dozvěděla, jak vznikalo nebo jak se tvůrci poprali s momentálním zákazem zpěvu. Mé poděkování patří především Pavlu Zemanovi a Adéle Pustějovské, kteří měli na jeho přípravě největší podíl. Dále pak panu učiteli Jiřímu Najvarovi za přípravu hudby a samozřejmě paní učitelce Evě Pustějovské. Té především za to, že našla způsob, jak s žákovským parlamentem pracovat i v době, kdy se děti nemohou ve škole scházet,“ dodává ředitelka. 

„Pavel a jeho tým vytvořil fantastické dílo, za což mu náleží můj velký dík a pochvala. Velmi si však vážím také toho, jak spolu děti dokázaly v náročných podmínkách komunikovat a spolupracovat. Věřím, že se dětem jejich vánoční přání vyplní, i když to asi bude ještě chvíli trvat,“ zmiňuje závěrem Eva Pustějovská. 

Krásné vánoční přání je stále ke zhlédnutí na internetových stránkách školy zde:

Bc. Hana Horáková


Přání

Vážení příznivci školy,
jménem všech zaměstnanců a žáků školy Vám přeji pokojné Vánoce a do nového roku bohatou nadílku štěstí, lásky, radostných dní, uspokojení z vykonané práce a především zdraví.

Žáci našeho žákovského parlamentu za podpory učitelů Mgr. Evy Pustějovské a MgA. Jiřího Najvara mně a mým kolegům připravili překrásné vánoční přání. S jejich dovolením jej budu sdílet s Vámi. Je tak úžasné, že se domnívám, že by jej nepředčilo žádné jiné, a věřím, že i Vás naladí na tu správnou vánoční notu. Dětem a pedagogům, kteří se na jeho přípravě podíleli, patří mé velké poděkování.

Děkuji rovněž všem, kdo naši školu v uplynulém roce podporovali a spolupracovali s námi. 

Mgr. Olga Síbrtová


Žákovský parlament představil pravidla pro online výuku 

Už jste slyšeli o třídních pravidlech? U nás existují snad v každé třídě a také v družině. Většinou se na nich domlouvají žáci společně s třídním učitelem či vychovatelem už počátkem školního roku. Tato pravidla potom visí v tištěné nebo jiné podobě ve třídě a v průběhu roku se k nim často žáci a učitelé vrací, aby si je připomněli. Mezi častá třídní pravidla například patří, že slušné chování je důležité, že slova děkuji a prosím se vyplatí používat nebo pozdravit a rozloučit se paní učitelkou nebo s kamarády je moc fajn. Jenže v rámci online výuky jsou občas pravidla pozapomenuta, a proto se žákovský parlament pod vedením paní učitelky Mgr. Evy Pustějovské rozhodl, že pravidla připomene a upraví je pro nový styl výuky.

„Parlamenťáci se domlouvali s ostatními žáky ve třídě na pravidlech už v době, kdy ještě byla prezenční výuka. Zástupci tříd pak prezentovali v parlamentu zjištěné informace, na kterých se většinou shodli. Takže už v podzimní vlně se děti těmito pravidly řídily,“ popsala práci parlamentu Eva Pustějovská. Největší diskuse proběhla nad kamerami, ale děti se nakonec shodly na tom, že by měly být zapnuté. Žákyně devátého ročníku Adéla Pustějovská přiznává: „Někteří žáci se opravu nechtějí ukazovat na kameru. Možná je to proto, že jsou třeba na mobilu a hrají hry nebo se nechtějí ukazovat, aby jej někdo fotil nebo nahrával. Ale nakonec jsme se všichni shodli na tom, že je dobré mít kameru zapnutou.“ Žákyně Eva Janečková zase podotýká: „Online hodiny musí mít nějaký řád, jinak by ty hodiny byly moc komplikované.“ 

Prezentace

Tato a další pravidla představil žák osmé třídy a zároveň jednatel žákovského parlamentu Pavel Zeman na společném online setkání ředitelce školy Mgr. Olze Síbrtové a její zástupkyni Mgr. Martině Bílkové. „Vedení školy s pravidly souhlasilo a my jsme je následně mohli představit online v jednotlivých třídách během třídnických hodin,“ dodala Eva Pustějovská. 

„Jsem moc ráda, že si žákovský parlament našel cestu, jak pracovat v době distanční výuky. Dětem vyhovuje, že se mohou setkávat alespoň přes Google Meet. Pro některé je to možná i výhodné – kvůli jednáním parlamentu jim třeba neujede autobus a čas se může přizpůsobit všem, aby jim vyhovoval,“ hodnotí práci žákovského parlamentu v době distanční výuky ředitelka školy. „Velmi se mi také líbí, že žáci jsou aktivní, sami vyzývají vedení školy k jednáním a přinášejí různé návrhy a nápady na zlepšení práce ve škole. Existence pravidel, která si připravili samotní žáci, nám, učitelům, může usnadnit komunikaci a celkově zlepšit kvalitu výuky při online hodinách. Za to dětem ze žákovského parlamentu patří mé poděkování, stejně jako paní učitelce Evě Pustějovské, která parlament vede,“ dodává ředitelka. 

Podrobná pravidla připravená žákovským parlamentem naleznete zde.

Bc. Hana Horáková


Nechej mobil a pojď na chodbu!

Úterní a čtvrteční přestávky v prvním pololetí oživil zábavný program žákovského parlamentu, který se rozhodl pustit do nelehkého boje s moderní technikou. V rámci akce „Nechej mobil a pojď na chodbu!“ si členové žákovského parlamentu připravili různé aktivity, aby ostatním spolužákům nabídli i jinou variantu, jak příjemně strávit volnou chvíli mezi hodinami.

„Jedním z cílů je určitě i podpora kvalitní komunikace a spolupráce žáků napříč třídami, což se, myslím, daří. Zástupci parlamentu se svého úkolu zhostili velmi dobře. Ne vždy je v našich silách přestávkovou činnost připravit, ale snažíme se,“ sděluje učitelka a iniciátorka akce Mgr. Eva Pustějovská, která ve škole žákovský parlament vede. 

A na jaký program se děti mohly těšit? „Pro prvňáčky a druháčky si chystáme většinou nějaké jednodušší hry. Nejvíce se nám osvědčil například obyčejný Bumbrlík,“ říká osmačka Kateřina Polášková a její spolužačka Adéla Pustějovská dodává: „U větších spolužáků má velký úspěch hlavně tancování.“

V druhém pololetí bude žákovský parlament ve své aktivitě pokračovat. Můžeme se tak těšit na menší soutěže, zpívání, hry a samozřejmě i tancování. „Věřím, že se dočkáme opět nějakého skvělého nápadu, jako byla například vzpomínka na Karla Gotta. Bylo nádherné vidět, jak menší i větší děti společně zpívají jeho poslední píseň,“ dodává na závěr ředitelka Mgr. Olga Síbrtová.

Bc. Hana Horáková


Žákovský parlament usedl k prvnímu jednání

V pondělí 16. září 2019 proběhla první schůzka žákovského parlamentu v tomto školním roce. Tato instituce umožňuje žákům podílet se na dění ve škole, prosazovat své nápady a vylepšení či vyřešit problémy, se kterými se ve škole potýkají. Členové se budou stejně jako v minulém školním roce aktivně zapojovat do organizace nejrůznějších akcí a vydělávat tak peníze do své pokladny. 

„Vloni se žákovský parlament rozhodl podpořit naše seniory a uspořádal pro ně několik zajímavých akcí,“ uvedla Mgr. Eva Pustějovská, vedoucí žákovského parlamentu. Dále také prozradila: „Parlament investoval do vybavení školy a pořídil pro žáky pohovku a sedací taburety na hlavní chodbu. Svou představu o dalším zatraktivnění školních prostor nám také pověděla i ředitelka školy Mgr. Olga Síbrtová: „Hlavní chodba je ideálním místem pro setkávání žáků o přestávkách, které bychom jim rádi zpříjemnili nejrůznějšími herními prvky, například stolním fotbálkem.“

Představa takového zpestření pobytu ve škole je pro žáky velmi lákavá a věříme, že bude velkou motivací pro desetičlenný tým žákovského parlamentu. Kateřina Polášková, zástupce VIII. třídy, uvedla: „Mám v hlavě spoustu nápadů, které by se daly udělat, aby to bylo ve škole trochu živější.“ S podobnou vizí bude žákovské zasedání pokračovat i v letošním školním roce. Pokud žáci svých přání a zásad dostojí, určitě se máme na co těšit a budeme vás o jeho činnostech s radostí informovat.

V parlamentu letos pracují:

V. třída: Jakub Havel, Jakub Pícha

VI. třída: Natálie Sokolová, Lukáš Podolský

VII. třída: Hana Buzková, David Tichavský

VIII. třída: Kateřina Polášková, Adéla Pustějovská

IX. třída: Julie Kašpárková, Anna Petrová

Bc. Hana Horáková

všechny články v rubrice Žákovský parlament